Gedrag
- corrigeert de leerkracht
- stelt regels ter discussie
- is eerlijk en direct
- grote stemmingswisselingen
- vertoont inconsistente werkwijzen
- slechte zelfcontrole
- creatief
- voorkeur voor activiteit en discussie
- komt op voor eigen opvattingen
- competitief
Herkenning
- nominatie door medeleerlingen
- nominatie door ouders
- gesprekjes/interviews
- geleverde prestaties
- nominatie door volwassene buiten het gezin
- creativiteitstests
Begeleiding
thuis
- aanleren tactvol, flexibel en beheerst te reageren
- begrip hebben voor het afwijkende gedrag
- Ondersteunen van de creatieve vermogens
- Ruimte bieden voor (de soms heftige) emoties
- Respecteer de kwaliteiten (bv. ambiguïteit)
- Leg minder nadruk op regels - voer overleg of geef toelichting
- Help bij het aanleren van strategieën om om te gaan met het creatieve talent.
school
- tolerant klimaat
- zoveel mogelijk bij passende leerkracht plaatsen
- cognitieve en sociale vaardigheden trainen
- directe en heldere communicatie met de leerling
- gevoelens toestaan
- mentor
- zelfwaardering opbouwen
- gedrag sturen met contracten
- verdieping